Bouwverslag
Van een 6x4 naar een sterke
6x6
Sinds enige tijd ben ik bezig met het bouwen van een nieuwe
truck.
Als basis is mijn keus gevallen op de Mercedes Arocs van
Tamiya.

Ik bouw dit model in een 6x6 uitvoering maar de basis is het
model van Tamiya.
De bedoeling was een 6x6 waarvan ook alle assen kunnen worden
gestuurd maar daar ben ik

tijdens de bouw van af gestapt.
De opzet is om als opbouw een afzetlift te maken maar
voorop staat eerst het chassis met cabine.
Het opzetdeel komt in een ander verslag aan de orde.
Voor maten en inzicht in het model heb ik eerst het chassis
gemaakt volgens de beschrijving van het pakket.
Ook de standaardversnellingsbak eerst gemonteerd om dan te
kunnen besluiten wat kan.
Voor het afzetdeel achter op het model ga ik uit van een
Brudermodel de Mercedes Arocs model 3266. 

Dit model heb ik ook aangeschaft om onderdelen te gaan
gebruiken voor mijn model.
De bouw van het afzet deel ga ik beschrijven in een ander
verslag.
De eerste beslissingen:
Zoals aangegeven was het eerste plan dit model te bouwen als
6x6 met alle assen gestuurd.
De vooras aangedreven en gestuurd zag ik wel zitten maar om de
achterassen ook gestuurd te maken bleek de ruimte wel erg
beperkt.
Ik heb dan ook heel snel de beslissing genomen het 6x6 vast te
houden maar gestuurde achterassen eerst te laten vallen mede gezien
de ruimte,
die ik denk nodig te hebben voor de afzet installatie.
Ook was met de bouw van het basis chassis duidelijk te zien
dat mijn keuze van dit model voor,
een bakwagen juist was want als trekker is de ruimte tussen
cabine en schotel voor de,
kingpin wel erg groot.
Voor het geheel ga ik gebruik maken van een 2 versnellingsbak,
en een aangedreven vooras met andere voorveren, een
pendelveersysteem voor achter en andere
cardan assen.
Alles van het merk Thicon via Mini-Trucks.
De bouw van de assen:
Voor de vooras maak ik gebruik van een standaard Tamiya
achteras welke ik gestuurd
maak met een ombouwset van Mini-Trucks.
Voor de ombouw moet de zaag worden gezet in de originel as
maar het geheel is eenvoudig en past prima op het frameook met de
andere bladveren van Thicon.


Voor de achterassen kunnen ook de standaard Tamiya assen
worden gebruikt want die passen prima in het pendelveersysteem van
Thicon.
Ook in het frame hoeft niet te worde geboord want alles past
direct zodat het monteren niet moeilijk is.
De schokbrekers vervallen en ook andere delen van het pakket
voor de achterassen zijn niet nodig,
wellicht kan hiermee een aanhanger worden gebouwd achter dit
model.


Zowel voor als achterassen zijn nu klaar en de volgende
aanpassing is de versnellingbak.
Ik heb gekozen voor de 2 versnellingbak van Thicon
(artikel Thi-50099 bij mini Trucks) met een vertraging 1:28/42
met de standaard motor van het pakket.
Met deze bak is gelijk de aandrijving van de vooras
mogelijk.
Ook het inbouwen van dit onderdeel is eenvoudig maar wel
moesten enkele nieuwe gaten in het frame worden geboord.
Volgende stap zijn de tussenassen waarvoor ik ook de Thicon
assen heb gebruikt omdat, deze zeer degelijk en mooi zijn en tevens
in maat felxibel zijn.
Wel zal het gebruik van deze onderdelen tot gevolg hebben dat
ik de standaard accu plaats in het model niet kan gebruiken want
daar gaat een cardanas dwars doorheen,

Het chassis rijdend maken:
Nu de basis van het chassis met assen klaar is wil ik eerst
het geheel rijdend maken om verrassingen straks te voorkomen.
Voor het plaatsen van de benodigde servo’s voor stuur en
versnellingsbak maak ik ook gebruik van een onderdeel van Thico
zodat beide servo’s voor in het,
chassis kunnen worden geplaatst.
Voor de versnellingsbak wordt een microservo (0,6 kg) gebruikt
omdat deze zeer licht schakeld.
Het aansluiten van de servo’s op as en bak leverd geen
problemen op en ziet er goed uit.

Het plaatsen van de standaard achterwielen is geen enkel
probleem.
Op de vooras is dat iets anders.
Zowel de standaard wielen als brede velgen met een zeskant
kunnen met de verschillende montagesets van Mini trucks worden
gemonteerd.
Met brede velgen en banden verlies je wel ca. 7% stuuruitslag
en deze is juist met de gekozen ombouw sets erg mooi.
Dus toch maar de standaard wielen geplaatst.
In eerste instantie ook alles uitgeprobeerd met een eenvoudige
snelheid regelaar zodat onderdeel voor onderdeel kan worden
uitgeprobeerd.
Tijdens de eerste rijtesten merk ik ook dat de versnellings
bak bij een juiste instelling van de servo een echte vrijstand
heeft.
In deze stand rolt het model helemaal vrij en je kan wel
keurig gasgeven want er gebeurd niets.
Ook blijkt dat al deze keuzes er in resulteren dat het model
zeer sterk is en een helling van 40% niet uit de weg gaat.
Zelfs op zo’n helling stoppen en weer weg rijden is geen enkel
probleem.
Ook als je het model stil zet op de helling loopt hij niet
terug.
Je kunt rustig gaan koffie drinken want het blijft staan zoals
je hem neerzet.
De gemaakte keuzes blijken dus prima uit te pakken.
Op de laatste foto is ook te zien dat het niet stuurbaar maken
van de achterassen een juiste keuze is geweest.
Nu lopen de achterbanden al haast tegen de bladveren dus bij
sturende wielen had ik zonder meer naar enkele banden gemoeten en
de ruimte is ook,
zeer beperkt voor het plaatsen van servo’s.
Wel zouden de zelfde ombouwsets als ik op de vooras heb
gebruikt hier een goed resultaat hebben gehad.
Door het toepassen van de metalen delen van Thicon kunnen ook
alle tussenstukken van kunstof tussen de chassisdelen uit,
het geheel is stevig genoeg en mogelijk heb ik dan weer extra
ruimte voor de afzetbak.
Conclusie:
De gemaakte keuze voor de verschillende onderdelen pakt goed
uit.
De onderdelen van Thicon passen zonder al te veel aanpassingen
prima op Tamiya.
Hieronder nog enkele foto’s van onderdelen van het chassis
zoals het nu is.
Volgende stap is het monteren van de restvan het chassis met
verlichting om te kijken hoe dat uitpakt.
Er zal gebruik worden gemaakt van een snelheid regelaar van De
Beier vanwege zijn vele mogelijkheden.
Het resultaat daarvan staat in een ander verslag.
Bart




